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Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25287 17.08.2018 15:11
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Originally Posted by DSC
...sagt mir mein Spediteur braucht er unbedingt eine IMO da der Transport durch den Eurotunnel stattfindet. Ich hab die IMO nun ausgefüllt und er ist glücklich. Eine Frage

So einen - mit Verlaub - Mist habe ich schon lange nicht mehr gehört. Hat dieser Spediteur denn gar keine Ahnung? Soll doch mal sagen, wo das steht. Jedenfalls nicht im ADR, und nicht beim Tunnelbetreiber. In dessen ADR-Handbuch (!) steht auch nichts von IMO-Erklärung. Die Vertretung in D unter +49 (0) 1805 000 248 kann auch hilfsbereit Auskunft geben und ist bis 1800 erreichbar.
Bei solch einem Spediteur sollte eine zuständige Behörde mal kontrollieren, wie die Mitarbeiter unterwiesen wurden.
M.A.T.

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25289 20.08.2018 09:28
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Hi,

danke für die hilfreichen Antworten. Ich habe die IMO-Erklärung jetzt ausgefüllt weil ich ein bisschen Zeitdruck habe und mit dem Spediteur nicht ewig hin-und her diskutieren wollte. Schaden kann es ja nicht (hoffe ich) und so ist er glücklich, egal ob er es nun braucht oder nicht. Eventuell wusste der Mitarbeiter selber nicht ob der Transport durch den Eurotunnel oder per See stattfindet, gutes Personal ist selten ;-) . Ich hoffe das nun alles klappt, halte euch gern auf dem Laufenden falls doch noch ein Problem auftreten sollte.

Grüße

Zuletzt bearbeitet von DSC; 20.08.2018 09:30.
Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25314 24.08.2018 15:01
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Ich sehe das wie gesagt etwas kritisch. Die IMO Erklärung weist das als volles Gefahrgut der Klasse 9 aus, aber die Versandstücke tragen ja dann nur das Label nach SV 188. Das passt für mich nicht zusammen.

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25360 03.09.2018 15:33
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Hatte das gleiche Problem mit einem englischen Reeder und ihm folgende Mail geschickt dann war Ruhe:

We urgently need to talk about the problem with the attached Shipment of the Lithium Ion Batteries. All provisions of special provision 188 have been fulfilled.

What is the Problem? We need no IMO Declaration for the Sea Transport and we need no ADR Document for the Road Transport.

Special Provision 188
Cells and batteries offered for carriage are not subject to other provisions of ADR if they meet the
following:
(a)
For a lithium metal or lithium alloy cell, the lithium content is not more than 1 g, and for a lithium ion cell, the Watt-hour rating is not more than 20 Wh;

(b)
For a lithium metal or lithium alloy battery the aggregate lithium content is not more than 2 g, and for a lithium ion battery, the Watt-hour rating is not more than 100 Wh. Lithium ion batteries subject to this provision shall be marked with the Watt
-hour rating on the outside case, except those manufactured before 1 January 2009;

(c)
Each cell or battery meets the provisions of 2.2.9.1.7 (a) and (e);

(d)
Cells and batteries, except when installed in equipment, shall be packed in inner packagings that completely enclose the cell or battery. Cells and batteries shall be protected so as to prevent short circuits. This includes protection against contact with
conductive materials within the same packaging that could lead to a short circuit. The inner packagings shall be packed in strong outer packagings which conform to the provisions of 4.1.1.1, 4.1.1.2 and 4.1.1.5;

(e)
Cells and batteries when installed in equipment shall be protected from damage and short circuit, and the equipment shall be equipped with an effective means of preventing accidentalactivation. This requirement does not apply to devices which are intentionally active in carriage (radio frequency identification (RFID) transmitters, watches, sensors, etc.) and which are not capable of generating a dangerous evolution of heat. When batteries are installed in equipment, the equipment shall be packed in strong outer packagings constructed of suitable material of adequate strength and design in relation to the packaging's capacity and its intended use unless the battery is afforded equivalent protection by the equipment in which it is contained;

(f)
Each package shall be marked with the appropriate lithium battery mark, as illustrated in 5.2.1.9; This requirements does not apply to


(i)
Packages containing only button cell batteries installed in equipment (including circuit boards); and
(ii)
Packages containing no more than four cells or two batteries installed in equipment, where there are not more than two packages in the consignment-

(g)
Except when batteries are installed in equipment, each package shall be capable of withstanding a 1.2 m drop test in any orientation without damage to cells or batteries contained therein, without shifting of the contents so as to allow battery to battery (or cell to cell) contact and without release of contents; and

(h)
Except when batteries are installed in or packed with equipment, packages shall not exceed 30 kg gross mass. As used above and elsewhere in ADR, "lithium content" means the mass of lithium in the anode of a lithium metal or lithium alloy cell.
Separate entries exist for lithium metal batteries and lithium ion batteries to facilitate the carriage of these batteries for specific modes of carriage and to enable the application of different emergency response actions.
A single cell battery as defined in Part III, sub-section 38.3.2.3 of the Manual of Test and Criteria is considered a “cell” and shall be carried according to the requirements for “cells” for the purpose of this special provision

All legal conditions have been met for road and sea transport. Please do not delay the transport and contact us for more Informations.

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25409 06.09.2018 11:59
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Hi,

ich wollte nochmal Feedback geben: Der Transport hat ohne Problem geklappt. Im Endeffekt kam raus dass doch nicht die Route durch den Eurotunnel genommen wurde sondern der Seeweg. Die ausgefüllte IMO war dafür völlig ausreichend.
Danke für die vielen Tips und Hilfestellungen :-)
@G.A.S.: Zum Glück blieb mir das erspart aber ich habe mir deinen Text mal gespeichert, Danke dafür!
Heute ging direkt der nächste Transport zur Insel auf die Reise, da unser Kunde mit unserer Leistung zufrieden war.

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25418 07.09.2018 08:47
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Ausgefüllte IMO-Erklärung für SV 188 ADR durch den Eurotunnel.

Jetzt wirds verrückt... crazy

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DJSMP] #25422 07.09.2018 09:43
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Originally Posted by DJSMP
Ausgefüllte IMO-Erklärung für SV 188 ADR durch den Eurotunnel.

Jetzt wirds verrückt... crazy


Du findest dass ganze wird erst jetzt verrückt? cool


Man muss nicht alles wissen, man muss nur wissen wo man nachschauen kann.
Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: Nico] #25434 10.09.2018 10:46
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Originally Posted by Nico
Originally Posted by DJSMP
Ausgefüllte IMO-Erklärung für SV 188 ADR durch den Eurotunnel.

Jetzt wirds verrückt... crazy


Du findest dass ganze wird erst jetzt verrückt? cool


Nein. Verrückt finde ich, dass es so tatsächlich befördert wurde.

Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25435 10.09.2018 13:43
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Originally Posted by DSC
...nicht die Route durch den Eurotunnel genommen wurde sondern der Seeweg.


Grüße aus der Hauptstadt

Stefan
Re: Versand von Lithium-Ionen Batterien, fest verbaut [Re: DSC] #25450 14.09.2018 08:26
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Wer zu dem Thema 'ne Einführung veranstalten möchte findet hier ein Angebot für Powerpoint-Folien. Ist allerdings auf Straße bezogen und hat ein Flußdiagramm als Entscheidungsbaum. Vielleicht für Spediteure interessant ...?
Gruß
M.A.T.

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